45. výročí Škody 110r coupé
Letos (1. 8. 2015) to bude 45 let od zahájení sériové výroby sportovního vozu Škoda 110r coupé. Pojďme se trochu blíže podívat na historii tohoto vozu...
Samotnou sériovou výrobu předcházela výroba 4 prototypů. První prototyp byl vyroben v březnu roku 1968.
1. prototyp Škoda 110r - březen 1968
O rok později byl vyroben další prototyp.
2. prototyp Škoda 110r - březen 1969
Poslední dva prototypy byly vyrobeny v roce 1970.
3. prototyp Škoda 110r - leden 1970
4. prototyp Škoda 110r - duben 1970
Ve stejný rok se ještě vyrobila ověřovací série. Údajně bylo vyrobeno 20 vozů.
Ověřovací série rok 1970
Sériová výroba začala 1. 8. 1970 a to modelem 1971. Tento model se vyznačoval ozdobnými lištami na blatnících, které převzal z vozu Škoda 1000 MB. Přední maska měla dva světlomety, palubní deska byla s imitací dřeva a přední sedačky ještě neměly opěrky hlavy.
Model 1971
1. 8. 1971 byla započata výroba sériového modelu 1972. Ten oproti svému předchůdci přišel o ozdobné lišty na blatnících, hrdlo nádrže bylo zapuštěno do blatníku a bylo zakryto plechovými dvířky. Přední sedačky dostaly opěrky hlav a do zadních sloupků byly namontovány mřížky pro větrání. Na boku auta zmizely blinkry.
Model 1972
Další model 1973 se začal vyrábět 1. 8. 1972. Tento model dostal již charakteristickou masku se čtyřmi světlomety. Víčko nádrže bylo posunuto o trochu víš.
Model 1973
Poté následovalo ještě 7 sériových modelů, kde ovšem k žádným větším změnám vzhledu nedocházelo. Měnila se pouze paleta barev a rozšiřovala se doplňková výbava. Poslední vůz vyjel ze závodu v Kvasinách 31. 12. 1980.
Model 1980
Model 1981
Závodní verze
Na základě karoserie vozu Škoda 110r bylo vyrobeno i několik závodních verzí a to Škoda 110r Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS.
Škoda 200 RS
Skelet byl odvozen od sériového modelu, byl však výrazně upraven. Výrazného odlehčení vozu bylo dosaženo pomocí nahrazení materiálů hliníkem a laminátem. Do vozu byl namontován ochranný rám a různé výztuhy. Motor byl upraven na 1289 ccm a dosahoval výkonu okolo 103 kW.
Škoda 130 RS
Vůz dosahoval mnoha úspěchů v rallye a to jak na mistrovství Evropy, tak na mistrovstvích světa. Tovární jezdci byli Svatopluk Kvaizar, John Haugland, Ladislav Křeček, Šedivý a Horsák. Taktéž byl vůz úspěšný i na okruzích, kde s ním hrdě jezdili Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř.
Škoda 200 RS
Zdroje: www.skoda110r.com cs.wikipedia.org