45. výročí Škody 110r coupé

Napsal Radek Hanek.

 110r 45let

Letos (1. 8. 2015) to bude 45 let od zahájení sériové výroby sportovního vozu Škoda 110r coupé. Pojďme se trochu blíže podívat na historii tohoto vozu...

 Samotnou sériovou výrobu předcházela výroba 4 prototypů. První prototyp byl vyroben v březnu roku 1968.

1. prototyp Škoda 110r - březen 1968
1. prototyp Škoda 110r - březen 1968

 

O rok později byl vyroben další prototyp.

2. prototyp Škoda 110r - březen 1969
2. prototyp Škoda 110r - březen 1969

 

Poslední dva prototypy byly vyrobeny v roce 1970.

3. prototyp Škoda 110r - leden 1970
3. prototyp Škoda 110r - leden 1970

4. prototyp Škoda 110r - duben 1970
4. prototyp Škoda 110r - duben 1970

Ve stejný rok se ještě vyrobila ověřovací série. Údajně bylo vyrobeno 20 vozů.

Ověřovací série rok 1970
Ověřovací série rok 1970

 

Sériová výroba začala 1. 8. 1970 a to modelem 1971. Tento model se vyznačoval ozdobnými lištami na blatnících, které převzal z vozu Škoda 1000 MB. Přední maska měla dva světlomety, palubní deska byla s imitací dřeva a přední sedačky ještě neměly opěrky hlavy.

Model 1971
Model 1971

 

 1. 8. 1971 byla započata výroba sériového modelu 1972. Ten oproti svému předchůdci přišel o ozdobné lišty na blatnících, hrdlo nádrže bylo zapuštěno do blatníku a bylo zakryto plechovými dvířky. Přední sedačky dostaly opěrky hlav a do zadních sloupků byly namontovány mřížky pro větrání. Na boku auta zmizely blinkry.

Model 1972
Model 1972

 

Další model 1973 se začal vyrábět 1. 8. 1972. Tento model dostal již charakteristickou masku se čtyřmi světlomety. Víčko nádrže bylo posunuto o trochu víš.

Model 1973
Model 1973

Poté následovalo ještě 7 sériových modelů, kde ovšem k žádným větším změnám vzhledu nedocházelo. Měnila se pouze paleta barev a rozšiřovala se doplňková výbava. Poslední vůz vyjel ze závodu v Kvasinách 31. 12. 1980.

Model 1980
Model 1980

Model 1981
Model 1981

 

Závodní verze

Na základě karoserie vozu Škoda 110r bylo vyrobeno i několik závodních verzí a to Škoda 110r Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS.

Škoda 200 RS
Škoda 200 RS

Skelet byl odvozen od sériového modelu, byl však výrazně upraven. Výrazného odlehčení vozu bylo dosaženo pomocí nahrazení materiálů hliníkem a laminátem. Do vozu byl namontován ochranný rám a různé výztuhy. Motor byl upraven na 1289 ccm a dosahoval výkonu okolo 103 kW.

Škoda 130 RS
Škoda 130 RS

Vůz dosahoval mnoha úspěchů v rallye a to jak na mistrovství Evropy, tak na mistrovstvích světa. Tovární jezdci byli Svatopluk Kvaizar, John Haugland, Ladislav Křeček, Šedivý a Horsák. Taktéž byl vůz úspěšný i na okruzích, kde s ním hrdě jezdili Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř.

Škoda 200 RS
Škoda 200 RS

Zdroje: www.skoda110r.com    cs.wikipedia.org

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Vice informací